Natuurhistorisch & Volkenkundig

NVM Oudenbosch

Studenten maken vitrine interactiefstudenten maken vitrine interactief

Drie studenten van het ‘Technasium’ van het Markland College voerden binnen het Natuurhistorisch en Volkenkundig museum te Oudenbosch een schoolopdracht uit, dat een bedrijf hen nauwelijks had verbeterd. Begin juli presenteerden zij hun werkstuk in het museum, dat ter plaatse in gebruik werd genomen.

Joyce van Dalen, Stefan van Eekelen en Tobias Bosch kregen voor het vak ‘Onderzoeken en Ontwerpen’ (O&O) de opdracht om voor een ‘opdrachtgever‘ naar keuze een probleem op te lossen. Vervolgens werd dat product gerealiseerd.De drie leerlingen kozen – in overleg met het museumbestuur – voor het interactief maken van één van de grote vitrines in de afdeling Natuurhistorie.

actueel20170705

Moderne technieken
Het was al langer de wens van het museum om vitrines te voorzien van licht – en geluidseffecten. Het idee dat Joyce, Stefan en Tobias uitwerkten en realiseerden, ging zelfs verder dan de beoogde verbeteringen. Ze maakten gebruik van moderne digitale technieken. Daar kwam nog bij, zo stelden de begeleidenden leerkrachten, dat de drie studenten de opdracht ook nog eens binnen de gestelde tijd functionerend afkregen. Daardoor kon het project direct door het NVMO in gebruik worden genomen.

Ze kozen zelf voor de kast met het thema ‘bos’, omdat  zij dit de mooiste kast vinden en omdat de dieren hier in vergelijking met de dieren in de andere kasten verder uit elkaar staan opgesteld. De opdracht luidde om de aanduidingen leuker weer te geven en er een extra educatieve factor aan toe te voegen in de vorm van geluid dat het dier maakt en informatie over zijn leefgebied, voeding e.d. Het paneel met drukknoppen en qr-codes wordt ondersteund door een speciaal gebouwde website met daarop informatie over de getoonde dieren.

Het idee dat Joyce, Stefan en Tobias vormgaven, is geschikt voor elke vitrine in het museum. Het museumbestuur hoopt dan ook dit systeem op meerdere plekken te gaan toepassen. De ervaringen van bezoekers met het product worden over enkele maanden geëvalueerd om te zien of er aanpassingen nodig zijn.